onsdag 10 juli 2013

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad?

Hej, här sitter jag och är arg. 
Jag är så arg att blodet kokar över hur samhället behandlar sina medmänniskor. Hur man beskyddar de starka och fortfarande år 2013 sparkar på de som redan ligger. Resan till Turkiet var mycket givande då jag fick chansen att prata om värderingar med ungdomar från olika länder i Europa. Min tanke var då "Jävlar vad långt vi har kommit i Sverige med yttrandefriheten och solidariteten" men så kommer man hem till den fula verkligheten och istället tänker "Vi borde ha kommit längre." Helt normala saker som folk säger till varandra men som i mitt huvud inte riktigt går ihop är: "Ignorera tiggare som kommer fram på gatan, dom får väl rå över sin situation själv.", "Att dom kommer hit och får hjälp men ändå är så otacksamma" och "Ja men hon borde ju tänka över hur hon klär sig så hon inte skickar ut fel signaler, då får hon ju fan skylla sig själv." Eller är det bara jag som brottas med dessa nästan dagligen?
 Saker folk säger men som dom inte alls har tänkt igenom, det har lixom alltid varit så. Om du är en av dom som har dessa åsikter så ber jag dig se över din egna sympati och din egna inställning till hur du vill att samhället ska vara och hur andra ska se på dig. Det spelar ingen roll vad jag skriver eller hur jag skriver det för du kommer ändå att tänka "det gäller inte mig" för det är med just dessa ord vi har bildat dessa uppfattningar. 
Det gäller inte mig. Men när det börjar gälla dig då, kommer du ändra uppfattning då? När din bror hamnar i fel sällskap, hamnar utanför samhället och måste be om pengar för att ha råd med mat. När din bästa vän utsätts för rasistiska påhopp varje dag och får nej varje gång han söker jobb och tvingas gå på socialbidrag och då anses som otacksam. När din dotter våldtas och blir ifrågasatt utifrån klädval och alkoholintag och får skammen på sig resten av hennes liv för att det på nått sätt var hennes fel. Då kanske du tänker om men inte nu, för än så länge gäller det inte dig. 
Gör som du alltid har gjort och lev i din perfekta bubbla. Gå förbi uteliggaren på gatan, han/ hon får skylla sig själv som hamnat utanför. Anställ inte den otacksamma invandraren, han/hon får skylla sig själv som har en annan hudfärg. Beskyll våldtäktsoffret, hon/ han får skylla sig själv som somnade på fel ställe och hade fel kläder på sig. Gör som du alltid har gjort kära samhälle så får vi se om världen blir bättre.
 Det gäller ju ändå inte dig. 

Translation
How can I translate all this? I guess I can't do it better then tell you what I'm writing about very short. I'm angry at the society and how it still year 2013 leaves the victim alone because it's an unwritten law to "suit yourself." The begger on the street trying to collect mony for food, the ungrateful immigrant who's living on our money because he can't find a work, the rape victim who only got herself to blame for being at the wrong place and the wrong time with wrong clothes. As long as it doesn't concerns you, you woan't care. That's why I'm angry.

X X X
carrå

2 kommentarer:

  1. Mamman är stolt! Puss och Kram!

    SvaraRadera
  2. Du är inte ensam om att vara arg och besviken på människors inskränkta tankegångar. Vet inte om det får dig att må bättre men vi är många som kämpar med dessa oftare än vad vi önskar. Jag bor i Motala och vi har haft en ung kvinna som suttit och tiggt inne i centrum, jag klarar inte att bara gå förbi... det känns så omänskligt och elakt, vägrar misstänka en stackars människa jag inte känner för att utnyttja samhället eller andra människor, eller för att "låtsas" tigga och egentligen ha pengar.. Jag lyckades kommunicera med henne tillräckligt mycket att jag kunde lista ut att hon behövde blöjor så det köpte jag! Hon blev väldigt glad och jag kände mig mindre egocentrerad.

    Det finns många problem även i Sverige och du har nämnt några av dem, men vi ska kämpa oss till förändring och förbättring!

    SvaraRadera