måndag 30 september 2013

Ny kappa och pälsfrågan


Helgens bästa fynd! På Vintagemässan köpte jag en kappa från 30-talet för 500 kr hos Tidens Melodi.
Perfekt passform, jätteskön, snygg och billig för att vara så gammal!
Simon köpte en rock som hängt i en garderob sen 40-talet. Helt oanvänd med originallappen på, underbart!
Nu är ju denna fråga: hur ska jag göra med pälsen?
Jag är inget stort fan av päls och gillar inte ens att ha små detaljer av päls eller skinn och inte ens om de är gamla. Denna princip grundar sig på den åsikten att jag inte gillar att man gör en industri av djuren för sitt egna själviska syfte, i detta fall att använda djurens hudar för att pryda sin kropp. Dock så tycker jag att det är sjukt snyggt! Pälsen vid halsen har försvunnit lite så detta måste jag fixa genom att ta bort den och som jag ser så är det lätt men vad ska jag göra åt fickorna? 
Jag vet inte heller vilken päls det kan vara, från vilket djur då alltså. Någon som vet?

Efter mässan tog Simon med mig och bjöd på finkaffe, alltså inte vanligt Gevaliablask utan riktigt gott kaffe som varken behövde mjölk eller socker. Sen tog vi oss till Midsommarkransen för att hälsa på Erik i Kabelverket men stannade på vägen dit för att fota våra nya snygga kappor. 
Han är en fin vän, min kära mustaschman!







Translation
Weekend's best bargains! On the Vintage Fair I bought a coat from the 30s for 500kr at Tidens Melodi.
Perfect fit, very comfortable, nice and cheap for being so old!
Simon bought a coat thats been in a closet since the 40's. Completely unused with original label, wonderful!
Now over to this question: how shallI do with the fur?
I'm not a big fan of fur and do not even like to have small details of fur even if they are old. This principle is based on the view that I do not like to make an industry of animals for our own selfish purposes, in this case to use animal skins to adorn our bodies. However, I think it looks so good! The fur on the neck has disappeared a bit so that I have to fix by removing it, but what shall I do about the pockets?
I don't know what fur it may be, from what animal I mean. Anyone who knows?

After the Vintage Fair, Simon and I went away to frink some really good coffee. Not the regular coffe, but really good coffee that didn't need milk or sugar. Then we went to Midsommarkransen to visit Erik at Kabelverket, a store with industri lamps, but stopped on the way to shoot our new sleek coats.
He's a good friend, my dear Simon!

X X X
Caroline

4 kommentarer:

  1. Ahh what a beautiful coat! I personally love vintage fur, I would never buy new fur - neither faux fur.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker absolut du ska ta bort pälsen. Ännu viktigare om du själv tycker det är fel. Jag inte det är någon skillnad på en nyproducerad päls eller vintage, för så länge man bär det på sig är det samma sak som att säga att "det är okej att bära päls". Så jag hejar för att du tar bort den oavsett om du tycker det är fint eller inte. Alla vi som tycker det är fel med kött, skinn och päls behöver stå för våra åsikter för vi är tyvärr inte många som har dessa snälla tankar om att djur inte får fara illa för våra själviska handlingar. Så heja dig som tycker det är fel och så hoppas jag att du tar bort den!

    SvaraRadera
  3. You can buy faux fur online and replace the real fur with it. But anyway you should remove the fur. I totally agree with the comment above from the anonymous Swedish person.

    SvaraRadera
  4. I can now tell you that the fur is gone, I did it directly after I posted this blog post. Thanks for your thoughts!

    SvaraRadera