tisdag 12 maj 2015

Morgonstund


När jag mår dåligt och går in i mig själv försöker jag alltid hitta på någonting att pyssla mig för att inte gå ner mig ännu mer. Vissa perioder gillar jag att virka och då gör jag det från morgon till kväll och andra perioder så ritar jag. Nu är jag helt inne i blommor och kryddor. Det är nog mest för att distrahera mina onda tankar. Mynta, basilika, persilja och citronmeliss växer upp i sina små krukor i köket och mitt sovrum fylls med fler växter för varje vecka. Det är någonting magiskt med att få frön att gro. Förra veckan köpte jag en påse krassefrön som jag planterade i en kruka jag köpte samma dag. Det är så lätt, man behöver bara strö fröna på jorden och sen vattna lite så kommer det skott efter bara några dagar. Efter en vecka är de redo att klippas av och ätas. Det finns dagar då jag bara vill sova bort hela dagen. Det är fysiskt svårt att lämna sängen för kroppen är tung som bly. När jag då kommer och tänka på att det kanske har börjat växa i mina krukor i köket blir det lättare att kliva upp. 


Translation
When I feel bad I always try to find something to do so I don't get even more lost in my depression. Some periods I like to crochet and other times I like to draw and paint. Now I am completely into flowers and spices. Mint, basil, parsley and lemon balm grows up in their small pots in the kitchen and my bedroom is filled with plants and flowers. There is something magical about getting seeds to grow. Last week I bought a bag of cress seeds that I planted in a pot I bought the same day. It's so easy, you just need to sprinkle the seeds on the soil and then watering a little bit. The green plants will show after just a few days. After a week they are ready to be cut and eaten. There are days when I just want to sleep the day away. It is physically difficult to leave the bed cuz the body is heavy as lead. When I think that it might have started to grow in my pots in the kitchen it's easier to get up.

Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar