söndag 21 juni 2015

Veterandagen på Skå


Mitt ute i ingenstans ligger det ett flygfält. På det flygfältet finns det en hangar. En gång per år fylls fältet och hangaren med folk som samlas över ett gemensamt intresse: Veteranfordon och kläder från  krigstiden under 40-talet. Bussen åkte mellan åkrar och samhällen och jag kände att det kanske inte var en så bra idé att åka dit själv. Tänk om jag inte skulle känna någon och så skulle jag stå där ensam  på fältet och titta på flyguppvisningar och stå i ett hörn och titta på när alla andra hade trevligt. Dumt tänk, visst kände jag folk och träffade jag på någon jag inte redan kände så lärde jag känna hen. 
Flyguppvisningarna var helt fantastiska. Inte trodde jag att just jag kunde bli så fascinerad av stridsflygplan, (skyller på min låtsasmorfar Hans). Sen på kvällen blev det slippriga sånger och dans. 


Denna goa kvinna var en av mina många härliga kompisar under kvällen. Tillsammans åkte vi veteranbil ute på åkrarna så leran sprätte!




Maria och Olle stod och betraktade Spitfiren som gjorde loopar precis ovanför våra huvuden! 


Vi gästades av musikkåren!


Alex och jag var ju bara tvungna att testa trumman! 




Kjolen jag har på mig tillhör min gammelfarmor Sigrid. Hon hade denna på sig när hon träffade mannen som senare blev hennes make och min gammelfarfar! 
Alla var så fina i sina uniformer så nu känner jag att målet inför nästa år är att hitta en uniform till mig själv!

Translation
In the middle of nowhere there is an airfield. On that airfield there is a hangar. Once a year people gathered over a common interest: Veteran vehicles and clothes from the war period during the 40's.

Caroline 

1 kommentar:

  1. Åh så fantastiskt det ser ut! Önskar så att jag kunnat ha varit med på det. Jag känner inte så många andra med samma intresse för 40-tal och Andra Världskrigets historia. Då vore det fantastiskt att få möjlighet att g¨å på något sånt här och verligen träffa andra som delar samma intresse. Nästan år ska jag försöka hitta tid och ta mig dit.

    SvaraRadera