söndag 13 mars 2016

Järnvägsmuseet i Gävle


Två dagar efter superkalaset gick vi upp klockan 05:55 på morgonen för att åka till Järnvägsmuseet i Gävle. Som bekant så älskar Germano tåg. Nej jag underdriver, han avgudar tåg och allt som har med tåg att göra. Jag tycker att det är en väldigt härlig passion som jag lätt kan dela med honom. Dagen till ära skulle vi få chansen att åka i ett av museets ånglokståg och det betydde mer för pöjken än jag först kunde ana. Jag har varit på detta museum en gång tidigare men det fanns ändå mycket kvar att se och återuppleva. Att ha en passionerad ångloksförare som sin privata guide var mycket fördelaktigt. 










Translation
Two days after the great party we went up at 05:55 in the morning to go to the railway museum in Gävle, north of Stockholm. Germano loves trains, no he's in love with trains. A passion that I appreciate and can easily share. To have a passionate steam train driver as my personal guide in the museum was a big advantage. I've been to this museum once before but it was still a lot to see and it was a beautiful day!

Caroline

1 kommentar:

  1. Härligt med gamla järnvägs-miljöer! Jag hade skolåren i Robertsfors, sex mil norr om Umeå. Ett gammalt bruks-samhälle med järnbruk bl.a. Där fanns kvar smalspår och parkerade lok, som vi tyvärr kom åt allt för enkelt. Jag hörde inte till vandalerna, men tågen for illa ändå.

    I Umeå renoverar man den gamal järnvägs-stationen, som en gång vände riktning på hela centrum. Nu vänd fokus åter mot älven igen.

    Jag var på väg att köpa en timmrad banvakts-stuga i Nyåker/ Nordmalings kommun. Bra känsla med läget, men skicket fick ändå avgöra. Hade varit påfyllning av vatten till ångloken. Stationshuset var också till salu.

    Besökt "High Chaparal" i Värnamo? Liten turistbana med fina ånglok. Arrangerade rån längs turen. Även ångbåt dras runt i en damm...



    SvaraRadera